بالا بردن امنیت سرور

 

بالا بردن امنیت سرور

 

: از کلمات عبور پیچیده استفاده کنید :
کلمات عبور ساده بزرگترین مشکل امینتی را برای سرور شما به وجود می آورند. داشتن کلمات عبور امن و پیچیده (چه برای خود سرور و چه برای کاربرانی که روی سرور قرار دارند) بسیار با اهمیت است.به عنوان مثال اگر کاربر شما ازکلمه ی عبور ی استفاده کند که به راحتی توسط هکر ها قابل حدث زدن باشد در وحله ی اول باعث deface شدن سایت خود شده و اعتبار شرکت شما رو زیر سوال می برد دوم ممکن است از طریق این سایت برای ارسال ویروس و هرزنامه استفاده بشه یا بویسله ی local exploit ها به بقیه سایت ها آسیب برسونه.
*
شما می تونید با ویرایش تنظیمات مربوط به کلمات عبور در فایل /etc/login.defs بر اساس نوع کار شما با سرور و درجه ی امنیتی که برای خود در نظر می گیرید کاربران مجبور به داشتن کلمات عبور ایمن کنید.توضیحات کامل در مورد هر یک از پارامتر های فایل login.defs داخل خود فایل و در بالای هر کدام از پارامتر ها موجود می باشد.
معمولا کلمات عبور باید حداقل ۸ حرفی و شامل حرفعدد و علائم باشند. هیچ وقت از کلمات معنی دار یا تاریخ های مهم استفاده نکنید. اگر می خواهید امن بودن کلمه عبور خود را بررسی کنید می تونید اون را با استفاده از این نرم افزار (http://www.openwall.com/john) تست کنید . اگر ظرف ? – ? ساعت کلمه عبور شما crack شد یعنی کلمه عبور شما امن نیست.
همین سایت یک ابزار دیگه برای بررسی طول کلمات عبور کاربران سرور ساخته است بوسیله ی (http://www.openwall.com/passwdqc) می توانید لیست کاربرانی که از کمات عبور نا امن استفاده میکنند را پیدا کنید و به آنها هشدار دهید .


2:وب سرور خود را secure کنید:
مهمترین قسمتی که با عموم کاربران در ارتباط است و بیشتر مورد حمله و نفوذ قرار می گیرد همان webserver است .
یکی از بهترین ماژول هایی که برای جلوگیری از استفاده ی نابجا از وب سرور استفاده می شود mod_security است که در همین وب لاگ بار ها در موردش صحبت کردیم. البته خود اون فقط یک ابزاره و بقیش برمیگرده به هنر مدیر سرور در طراحی یک سری rule مناسب مخصوص اون سرور برای اطلاعات بیشتر به سایت های http://www.modsecurity.org و http://www.gotroot.com سر بزنید.
توجه کنید که همیشه موقع compile کردن apache گزینه ی suexec حتما فعال باشد. فعال کردن این گزینه به معنی اجرا شدن اسکریپت های CGI تحت owner خود (مالک فایل) می باشد. این گزینه باعث جلوگیری از دسترسی فایل های CGI به فایل های سیستم میشه و همچنین برای جلوگیری از فایل هایی که باعث در سرور می شود بسیار مناسب است.
همچنین بعضی ها اعتقاد داند که باید PHPsuexec هم روی سرور فعال باشه این گزینه باعث میشه که فایل های php هم تحت کاربر خودشون اجرا بشن و با عث بالا بردن امنیت فایل های سیستمی و جلوگیری از استفاده نا بجا از این گونه اسکریپت ها میشه .
می تونید apache رو بوسیله ی دستور /scripts/easyapach که به شما محیط نیمه گرافیکی میده یا با استفاده از خود whm که محیط کاملا گرافیکی داره compile کنید.
با استفاد از فعال کردن گزینه ی open_basedir در قسمت Tweak Security در WHM دسترسی کاربران را از مشاهده ی فایل هایی که خارج پوشه ی مربوط به خودشون هست بگیرید.
اگر خیلی از امنیت سرور خود حراس دارید و نمی توانید تک تک دسترسی ها مسدود کنید می توانید به راحتی در فایل php.ini گزینه ی safe mode را فعال کنید . Safe_mode=on این گزینه هر لحظه چکمیکنه که آیا کسیکه داره این فایل رو اجرا میکنه مالک اون قسمتهست یا نه و خیلی دستورات را خود به خود مسدود میکنه . و راحت ترین راه برای بستن دسترسی های اضافی روی سروره . البته باید گم که با فعال کردن این گزینه حدود ۶۰ درصد از scriptها و کاربران به مشکل برمی خورند.


3: غیر فعال کردن compiler ها برای کاربران دیگر :
۹۹ درصد کاربران نمی دونن compiler ها روی هاست به چه درد می خوه و اصلا استفاده ای از اونها ندارند پس چه بهتره برای همه ی کاربرانی که استفاده ندارند اون رو disable کنید . این کار رو می تونید در whm در قسمت Compilers Tweak انجام بدید . اکثر باگ های امینتی کشف شده نیار دارند تا همون موقع روی سرور compile بشن با غیر فعال کردن اون حال بسیاری از هکر ها رو میگیرید.


4: همیشه بروز باشید :

۸۰ در صد مشکلات امینتی در روز های اول عمرشون براشون patch و update امنیتی میاد یعنی یک bug هرچقدر هم که underground باشد بالاخره براش patch نوشته می شود  پس سعی کنید که همیشه از آخرین نسخه های نرم افزار استفاده کنید . نسخه ی کرنل حداقل هر ۲ ماه یک بار باید بروز بشه بقیه نرم افزار ها باید هر هفته چک بشن و در صورت لزوم update بشوند. خود cpanel باید هر روز updateشود به دلیل اینکه هر روز شرکت سی پنل به روز می شود


۶: از maildir به جای mailbox استفاده کنید:
ما دونوع ذخیره سازی روی لینوکس داریم برای ایمیل ها . اولی به صورت mail box هست و دومی maildir که گزینه ی دوم بسیار از لحاظ امنیتی بهتره و باعث افزایش سرعت میل سرورتون هم میشه . البته در نسخه ی جدید cpanel به صورت پیش فرض maildir نصب میکنه ولی اگر سرورتون بیش از یک سال عمر داره و روش خاک نشسته بهتره همین حالا به maildir ارتقا بدید. قبلش از اطلاعاتتون backup بگیرید . بنده هیچ مسئولیتی در قبل از دست دادن اونها ندارم . می تونید از پشتیبانی دیتا سنترتون بخواید تا این کار رو انجام بده.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنت سیستم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:, | 11:15 | نویسنده : محمد |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سحر دانلود